Meninger

Genopret den standard som Narsarsuaq engang havde

Af Anders Olsen, medlem af Inatsisartut

Oversat (AI) – Med tanke på, at Narsarsuaq som lufthavn i mange år har fungeret godt, samt at rejsendes og beboeres service har været af god kvalitet, mener jeg, at den kvalitet, der nu er forringet, bør genoprettes til sit tidligere niveau.

Ifølge planerne vil opstarten af lufthavnen i Qaqortoq først ske om mere end to år, derfor er det vigtigt, at Narsarsuaq fortsat har en central og kvalitetsmæssigt god position i forhold til transport og logistik i Sydgrønland.

Mange timers ventetid med en kiosk i lufthavnen der er lukket og med få varer, værelser på hotellet der er af dårlig standard, kommunikationsfaciliteter der er forældede, mangelfuld udvalg af madvarer på hotellet, fastboende i Narsarsuaq der ikke må spise på hotellet, forsyningen af fødevarer i Pilersuisoq der er begrænset, pakker og fragt som strander i Narsarsuaq i mange dage,  patient- og sygetransport der har meget at ønske tilbage og mange andre daglige udfordringer skal adresseres meget snart.

Lufthavnsmyndighederne har pligt til straks at løse de udfordringer, de har ansvar for, og derfor ønsker jeg, at Naalakkersuisut handler hurtigt, da der snart vil være betydelige rejseaktiviteter i den kommende sommerperiode.

Det er nødvendigt at sikre, at Narsarsuaq er attraktivt og behageligt som destination.